Månadsarkiv: oktober 2013

Matvanor

Jag var ute och promenerade igår med en vän till mig som är mammaledig. Vi började diskutera olika hälsoaspekter och kost.  Vi diskuterade bland annat överätande, matvanor i västvärlden samt produkter som kanske inte är så hälsosamma att stoppa i sig.  Alla E nummer som finns i olika matprodukter är inte farliga men är det verkligen bra att stoppa i sig massa konstgjorda ämnen? Personligen så tror jag på att inte äta massa tillsatser utan att försöka äta så naturliga produkter som möjligt. Jag blev så glad när jag såg Ä-märkta produkter i matbutikerna. Syftet med Ä-märket är att underlätta för de konsumenter som söker livsmedel som är fria från tillsatser. Det är också att gynna de producenter som framställer livsmedel med traditionellt innehåll.

Vi diskuterade även överätning i västvärlden och att 5:2 dieten inte bara är bra för  viktnedgång utan jag tror starkt på att det är nyttigt att ibland kontrollera sitt dagliga matintag så att tarmar och kropp får rensas och detoxas lite.

Vår kropp förorena sig själv genom ett felaktigt leverne så som exempelvis stress men  främst genom en allt för dålig kost. Med tiden innebär detta att vår kropp inte fungera optimalt. Detox och fasta vitaliserar hela kroppen och är därför en bra metod för att få kroppen att börja fungera på ett bättre sätt igen. 5:2 dieten är en periodisk fasta/halvfasta och är för många lättare att följa då den inte är lika krävande som långtidsfasta.

Jag läste en intressant artikel om produkten vete som vi stoppar i oss mängder av idag. Den vete vi äter idag har vi nämligen bara ätit under cirka femtio (50) år, de övriga 9950 åren åt vi en helt annan sorts vete. Det gamla vetet (enkorn) som åts förr har idag övergått till (Triticum aestivum) vete. Glutenproteinerna hos ”enkorn” är exempelvis distinkt annorlunda jämfört med dessa proteiner hos ”emmervetet” (ursprungligt vete), vilket i sin tur skiljer sig från glutenproteinerna i ”Triticum aestivum” (de moderna hybridiserade dvärgvetet).

Vete kan vara en viktig pusselbit som förklarar kronisk IBD (Inflammatory Bowel Disease) som utvecklats till en folksjukdom de senaste 50 åren.

Ca 2 miljoner svenskar lider av IBS (Irritable Bowel Syndrome). IBS är en av världens vanligaste sjukdomar, som kan ge förstoppning, diarré, besvärande gasbildning och magsmärtor. Här kan dagens vete vara en viktig pusselbit och förklaring.

Läs hela artikeln om vete här: 

http://www.kostdemokrati.se/optimal/2012/08/22/brodberoende-hur-vetet-gor-dig-fet-och-skadar-din-halsa/

6:1 dieten för att bibehålla sin målvikt

6:1 dieten för att bibehålla sin målvikt som man gått ner under 5:2 dieten. Den stora diskussionen om 5:2 dieten har lagt sig lite men jag undrar hur det går för alla i stugorna där hemma. Hur mår ni? Har era värden förbättras och har ni tappat era överflödiga kilon? Eftersom att jag har nått min målvikt så kör jag nu 6:1 dieten och halvfastar 1 dag i veckan. Det blir oftast måndagar eftersom att det då känns som en liten detoxrensning efter helgens lyxigheter. Michael Mostley som är grundaren eller hjärnan bakom 5:2 dieten gick ner 9 kg av dieten innan han började köra 6:1.  Halvfastar man 1 dag i veckan så är det ganska lätt att fortsätta hålla sin vikt och behålla sina hälsoeffekter som 5:2 dieten har givit en. Jag tycker att det fungerar väldigt bra att köra halvfasta 1 dag i veckan och jag håller mig inte stenhårt till just 500 kcal utan ibland blir det 6-700 kcal denna dag. Här får man nog känna efter själv vad som fungerar bäst. Jag försöker att tänka på att få in bra näring resterande dagar men jag räknar inte kcal under dessa dagar. Jag fikar ibland, tar lite mörk choklad ibland på kvällarna samt njuter av helgernas läckerheter. Viktigt att tänka på är hur man balanserar upp sina intag och se på helheten av vad man äter under en vecka. Det jag menar med att ta en liten bit choklad ibland på kvällarna är att jag tar kanske 20 gram mörk choklad och inte en hel chokladkaka på 100 gram. Balanserar man upp sin kost och sina intag och kör en halvfastedag i veckan så bör vikten hålla sig stabil.

Lycka till alla där ute=)

Nedan finns en kort video om Jonas Colting som är en hälsocoach och rekommenderar 6:1 dieten.

6:1 dieten

Här har ni ett härligt och kalorisnålt recept som passar utmärkt under era halvefastedagar.

Wok med quorn, 245 kcal per portion.

Antal portioner: 2

  • 200 g quornbitar = 228 kcal
  • 5 gram rapsolja för stekning = 40 kcal
  • 250 g wokgrönsaker = 100 kcal
  • 2 msk röd currypasta = 32 kcal
  • 4 dl light kokosmjölk 6 %(en burk) = 50 kcal

Totalt: 450 kcal för 2 personer, 245 kcal per portion

1. Bryn quornbitarna i en panna med rapsolja. Tillsätt wokgrönsakerna och fortsätt bryna några minuter.
2. Tillsätt currypasta och stek ytterligare ett par minuter. Häll på kokosmjölken och låt koka någon minut. Smaka av med mer currypasta , salt och peppar.

Klart att servera!