6:1 dieten för att bibehålla sin målvikt

6:1 dieten för att bibehålla sin målvikt som man gått ner under 5:2 dieten. Den stora diskussionen om 5:2 dieten har lagt sig lite men jag undrar hur det går för alla i stugorna där hemma. Hur mår ni? Har era värden förbättras och har ni tappat era överflödiga kilon? Eftersom att jag har nått min målvikt så kör jag nu 6:1 dieten och halvfastar 1 dag i veckan. Det blir oftast måndagar eftersom att det då känns som en liten detoxrensning efter helgens lyxigheter. Michael Mostley som är grundaren eller hjärnan bakom 5:2 dieten gick ner 9 kg av dieten innan han började köra 6:1.  Halvfastar man 1 dag i veckan så är det ganska lätt att fortsätta hålla sin vikt och behålla sina hälsoeffekter som 5:2 dieten har givit en. Jag tycker att det fungerar väldigt bra att köra halvfasta 1 dag i veckan och jag håller mig inte stenhårt till just 500 kcal utan ibland blir det 6-700 kcal denna dag. Här får man nog känna efter själv vad som fungerar bäst. Jag försöker att tänka på att få in bra näring resterande dagar men jag räknar inte kcal under dessa dagar. Jag fikar ibland, tar lite mörk choklad ibland på kvällarna samt njuter av helgernas läckerheter. Viktigt att tänka på är hur man balanserar upp sina intag och se på helheten av vad man äter under en vecka. Det jag menar med att ta en liten bit choklad ibland på kvällarna är att jag tar kanske 20 gram mörk choklad och inte en hel chokladkaka på 100 gram. Balanserar man upp sin kost och sina intag och kör en halvfastedag i veckan så bör vikten hålla sig stabil.

Lycka till alla där ute=)

Nedan finns en kort video om Jonas Colting som är en hälsocoach och rekommenderar 6:1 dieten.

6:1 dieten

Här har ni ett härligt och kalorisnålt recept som passar utmärkt under era halvefastedagar.

Wok med quorn, 245 kcal per portion.

Antal portioner: 2

  • 200 g quornbitar = 228 kcal
  • 5 gram rapsolja för stekning = 40 kcal
  • 250 g wokgrönsaker = 100 kcal
  • 2 msk röd currypasta = 32 kcal
  • 4 dl light kokosmjölk 6 %(en burk) = 50 kcal

Totalt: 450 kcal för 2 personer, 245 kcal per portion

1. Bryn quornbitarna i en panna med rapsolja. Tillsätt wokgrönsakerna och fortsätt bryna några minuter.
2. Tillsätt currypasta och stek ytterligare ett par minuter. Häll på kokosmjölken och låt koka någon minut. Smaka av med mer currypasta , salt och peppar.

Klart att servera!