Bild från Måbra

Diskussion kring 5:2 dieten

Jag och mina kollegor diskuterade 5:2 dieten igår och jag insåg att det är väldigt indíviduellt hur man mår och vad som fungerar bäst under sin fastedag. En av mina kollegor har precis börjat med 5:2 dieten. Hon har kört totalt 3 fastedagar och gått ner 1,5 kg. Hon är alltså inne på sin 2:a vecka och det märks hur fort 5:2 dieten ger resultat. För henne så fungerar det bäst när hon äter så lite som möjligt under dagen för att ”spara” så många kilokalorier som möjligt till kvällen. Hon äter alltså runt 150 kcal under dagen så att hon kan äta 350 kcal till middag. På detta sätt så kan hon ibland unna sig en liten chokladbit på kvällen, vilket motiverar henne under fastedagen. Under dagen så kan hon ta en colalight ibland för att få i sig något gott utan att det för den delen tar av hennes kcal.

För mig så fungerar det bäst att dela upp mina kcal under frukost, lunch och middag.  Jag behöver äta en ”ordentlig” frukost som innefattar ca 100 kcal samt en lunch som innehåller ca 200 kcal. Resterande tar jag till middag. Jag tycker att det är väldigt svårt att spara alla kcal till kvällen. När jag arbetar så måste jag få lite energi i mig annars blir jag ofokuserad. Om jag äter frukost och lunch så känner jag mig inte allt för hungrig till middagen och kan hålla mig inom 500-600 kcal under fastedagarna.

Hoppas att ni har hittat er nyckel till vad som fungerar bäst och vad som motiverar er under fastedagarna.

Nedan så finner ni en länk till goda och enkla recept från tidningen måbra.

 Recept från tidningen måbra