Nu är 5:2 dieten verkligen på tapeten!

Nu är 5:2 dieten verkligen på tapeten! I början av veckan så diskuterades 5:2 dieten på efter tio hos  Malou. Malou har tagit  blodprov för att undersöka halterna av blodfetter, blodsockervärde och insulinproduktion. Under hösten kommer man kunna följa Malou och se om hennes värden har förändras i och med 5:2-metoden. Malou kommer att följa 5:2 dieten varje tisdag och torsdag. Malous menyer kommer att läggas ut varje vecka på TV4s forum, Malou efter tio.

Här är länken till denna sida.

http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/malou-testar-52-dieten-i-h%C3%B6st-5232efd5c45948fffc000001

Idag så är även Ulrika Davidsson på nyhetsmorgon på TV4 där de diskuterar menyer under 5:2 dagarna. Hon tipsar bland annat om lunchmåltid så som 100 gram räkor och lite sallad med ägg. Till middag så kan man äta soppa med blomkål, squash, tomat och lite feta.

Enligt Ulrika så spelar det ingen roll hur man delar upp måltiderna, äter man vanligtvis inte frukost så kanske man hellre äter en större lunch och middag. Det är upp till en själv. Hon säger även att man inte sätter kroppen i svält under dessa dagar eftersom att man får i sig 500 kcal. För de övriga dagarna så kan du välja en kostplan som i grund och botten är sund men du behöver inte räkna kcal under dessa dagar. När det gäller träning under fastedagarna, så bör man tänka på att man bränner ganska många kcal så det bästa kan vara att utöva lågintensiv träning under dessa dagar. Nedan förklarar jag vad lågintensivträning är.

Lågintensivträning (50-70 %)

Lågintensivträning är bra för allmänkonditionen. Denna träningsform är optimal för fettförbränning utan att du behöver ta ut dig för mycket. Träna på ca 65 % av din maxpuls eller under. Exempel på lågintensivträning är att promenera aktivt, lättare jogging eller stavgång .