Kom igång med 5:2

Assorted fruit

När du ska komma igång med 5:2 dieten så kommer du troligtvis känna hunger i början! Oftast så smyger sig hungern på mellan lunch och middag. Håll ut och tänk på att det är då fettet bränns =) Det kan vara lite jobbigare de första veckorna men sedan när du kommit igång med 5:2 dieten så kommer du högst troligt att vänja dig vid rutinerna och fastedagarna.

Kom igång med 5:2 – bra tips att följa.

  1. Hoppa inte över frukosten om du vanligtvis äter frukost. Du kan få en ganska så ”stor” frukost som är runt 100 kcal. (Se exempel under recept).
  2. Innan du sätter igång så är det bra om du mäter din midja och sedan fortsätter med detta varannan vecka. På så vis kommer du se resultat oavsett om vågen kanske inte visar extrem viktnedgång så syns det på midjan att överflödigt fett har försvunnit.
  3. Fasta på regelbundna dagar, exempelvis på måndag och torsdag. Då är helgen fri från fasta och du kan äta normalt under helgen. Det går givetvis bra att fasta en onsdag om torsdag inte passar, dock är det som sagt bra med regelbundenhet.
  4. Ät mycket proteiner och grönsaker och hoppa över onödiga kolhydrater när du fastar eftersom de innehåller så många kilokalorier.
  5. Ät sakta! Ett av de viktigaste tipsen är att äta mycket sakta och tugga maten noggrant. Gör du det kommer du känna dig mättare även av en mindre portion mat. Speciellt viktigt att tänka på under dina fastedagar.

Jag hittade en bra video av Kevin Partner som ger tips på hur du kan komma igång med 5:2 dieten och vad du ska tänka på för att förenkla de dagar då du fastar.

Se videon nedan: