Om 5:2 dieten

5:2 dieten går ut på att man fastar 2 dagar och äter normalt 5 dagar i veckan. Dieten har blivit mycket uppmärksammad efter Dr Michael Mosleys dokumentär på BBC.

Intervju med Dr Michael Mosley

Vad händer i kroppen?

Det som händer när vi fastar är att kroppen växlar mellan två lägen- energiinlagring och energiförbränning. När vi äter så lagrar kroppen energi och när vi sedan fastar så förbränner vår kropp denna energi. Genom att fasta så ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och indirekt till ökad muskelmassa. Periodisk fasta går alltså ut på att försöka förlänga tidsramen då kroppen förbränner energi.

Vad går 5:2 dieten ut på?

5:2 metoden går ut på att man fastar under två veckodagar och äter som vanligt under de andra fem.  För kvinnor ska kaloriinnehållet under dessa dagar ligga på ca 500 kcal och för män ca 600 kcal. För det som inte är vana vid att fasta så är det klokt att inte lägga fastedagarna efter varandra utan dela upp dem under veckan. Exempelvis så kan dag 1 och 4 vara fastedagar. Övriga dagar äter man normalt intag, runt 2000-2400 kilokalorier beroende på kroppsstorlek.

Eftersom dieten går ut på att enbart fasta två dagar varje vecka och äta normalt på de övriga fem dagarna så är det lätt att följa denna diet. Det går alltså bra att äta som vanligt 5 dagar i veckan och det är endast 2 dagar som kaloriintaget behöver minskas.

Observera att du inte ska fasta om du; ÄR GRAVID, ÄR UNDER 16 ÅR, HAR TYP 1 DIABETES, HAR NÅGON TYP AV ÄTSTÖRNING.

Michael Mosley, författare av böcker om  5:2 dieten

Michael Mosley

För mer information om 5:2 dieten gå in på http://www.thefastdiet.co.uk